بررسی ویژگی های شخصیتی و رفتارهای خطرناک رانندگان موتورسیکلت با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 503

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

TTC18_160

تاریخ نمایه سازی: 13 شهریور 1400

چکیده مقاله:

سالانه نزدیک به ۳۸۰۰ نفراز رانندگان موتورسیکلت در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. بررسی عوامل انسانی مرتبط با این گروه از رانندگان می تواند به شناخت وضع موجود و ارائه راه حل هایی جهت بهبود آن کمک کند. از همین رو مطالعه حاضر رفتارهای خطرناک و عوامل شخصیتی مرتبط با ۲۸۷ نفر از رانندگان موتورسیکلت را مورد بررسی قرار داده است. در این مطالعه با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داده شد برخی عوامل شخصیتی مانند هیجان طلبی (زیرمجموعه عامل برون گرایی) و تکانش گری به عنوان زیرمجموعه ای از عامل روان نژندی روابط معناداری با عوامل مرتبط با رفتارهای خطرناک رانندگی داشته اند. این عوامل شامل خطاها، تخلفات ترافیکی، تخلفات سرعت و حرکات نمایشی بوده که از پرسشنامه MRBQ استخراج شده اند. نتایج پژوهش نشان داد عوامل شخصیتی تاثیر مستقیم و معناداری بر رفتارهای خطرناک رانندگی دارند؛ به طوری که هیجان طلبی موتورسواران به طور مستقیم تخلفات و خطاهای رانندگی آنان را پیش بینی کرده است. بنابراین بررسی دقیق نابهنجاری های احتمالی شخصیتی و روانی رانندگان در هنگام صدور یا تمدید مجوز رانندگی آنها می تواند به حذف یا درمان رانندگان دارای مشکلات خطرساز منجر شود.

نویسندگان

شهاب دبیری نژاد

دانشجوی دکتری مهندسی عمران، برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مهناز ابراهیمی صدرآبادی

کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

علی محمد کیمیاگری

دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر