شهاب ثاقب

شهاب ثاقب

وبلاگ شخصی شهاب دبیری نژاد
شهاب ثاقب

شهاب ثاقب

وبلاگ شخصی شهاب دبیری نژاد

سرمقاله هفتمین شماره مداد

توضیح: این متن به عنوان سرمقاله در هفتمین شماره نشریه مداد(منتشر شده در آذر92) به چاپ رسید. سرمقاله ای مشترک از من و مهندس مهکی.

- به دلیل اینکه نیم فاصله ها در قالب یادداشت وبلاگ حذف میشود برخی کلمات دچار ایراد ویرایشی شده اند، پیشاپیش عذرخواهی میکنم، به دلیل زیاد بودن کلمات فرصت اصلاح وجود نداشت!!!


سرمقاله

محمد باقر مهکی- شهاب دبیری نژاد

1- اگر آشنایی مختصری با فضای عمومی دانشگاه داشته باشیم، شاهد وجود نوعی ذهنیت در بین افراد هستیم به گونه­ای که دانشگاهیان را به دو قشر مذهبی و غیر مذهبی تقسیم می­کنند. ابتدایی­ترین نکته­ای که به ذهن می­رسد میزان اخلاقی بودن این امر است. به هر حال تشخیص مذهبی و یا غیر مذهبی بودن افراد بر پایه­ی قضاوت­های شخصی ما است و بر اساس آموزه­های اخلاقی اسلام، اولاً ما حق قضاوت را در مورد افراد نداریم و ثانیاً ابزار دقیقی هم برای این امر نداریم.

اگر از نگاه منفعت محورانه هم به قضیه نگاه کنیم، این سؤال به ذهن می­رسد که تقسیم کردن دانشگاه به دو قشر چه فایده­ای برای ما داشته است. در سالیان اخیر و در عمده­ی مسائل تفاوتی واضح بین مطالبات بسیاری از دانشگاهیان و فعالان تشکل­های مذهبی قابل لمس بود. به نظر می­رسد آن تقسیم بندی موهوم باعث ایجاد فاصله­ای بین تشکل­های مذهبی و بدنه دانشگاه و در پی آن ضعف تحلیل ازسوی بسیاری از فعالان دانشجویی شده است. شاید نتیجه نگرفتن عمده فعالیت­های تشکل­ها در دوره 4 ساله­ی گذشته ناشی از همین امر باشد.

در ذهن برخی از دوستان، دشمنی فرضی و خبیث به نام آن ­وری­ها وجود دارد. این ذهنیت باعث تولید رقابت و عنادی موهوم در ایشان شده که خود این امر نیز منجر به ایجاد نوعی از قبیله ­گرایی در دانشگاه شده است. در دوره 4 ساله گذشته شاهد حمایت عده­ا­ی قلیل از مدیریت قبلی دانشگاه بودیم. استدلال این عزیزان این بود که ریاست دانشگاه از خودمان است، بنابراین باید فرصت بیشتری به او داد و البته تضعیف او باعث سوء استفاده آن­ وری­ها خواهد شد. آخر داستان را که دیگر همه بلد هستیم.

2- در ماه­های اخیر شاهد وقوع اتفاقات مبارکی در دانشگاه بودیم. مهم­ترین این اتفاقات آغاز دوره مدیریتی جدید و شروع به کار انجمن اسلامی دانشجویان بود. نشریه دانشجویی مداد ضمن تبریک به سرپرست محترم دانشگاه و اعضای محترم انجمن اسلامی، برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارد. فراموش نکنیم این انقلاب راحت به ما نرسیده است و هدف همه­ی ما باید خدمت بیشتر به این انقلاب و تلاش برای رشد آن باشد. به نظر ما گمشده­ی امروز دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه ما، نبود فضای فکری مناسب، سطحی نگری به شکل وسیع و محدود شدن سواد سیاسی دانشجویان به اخبار و تحلیل های خبرگزاری ها و سایر رسانه هاست. بدون شک چنین وضعیتی در درازمدت یک فاجعه خواهد بود. دانشجویان امروز، مسئولین فردای کشور­ند و تهی بودن توشه فکری و مطالعاتی ایشان، کشور و انقلاب را دچار مشکلات پیچیده ای خواهد کرد.

بنابراین انتظار امروز ما از انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی و سایر تشکل­ها و فعالان دانشگاه، کمک به ایجاد چنین فضایی در دانشگاه است. ما به سهم خود نزدیک به چهار سال است سعی می کنیم در این مسیر گام برداریم ولی قطعاً تأثیر فعالیت تشکل­ها بیشتر خواهد بود. مبادا تشکل­ها، خود به سیاست زده شدن دانشجویان، ایجاد دوقطبی های احساسی(و نه فکری) و شور سیاسی تهی از شناخت عمیق دامن بزنند.

3- به لطف خداوند، هفتمین شماره­ی مداد نیز با وجود تمام سختی­ها و محدودیت­ها به ثمر نشست. سپاسگزار تمامی دوستانی هستیم که در این راه ما را یاری دادند. امیدواریم این شماره مورد رضایت مخاطبین قرار گیرد. همچون گذشته تلاش کرده ایم در حد امکان تحلیل های عمیقی در موضوعات پرونده های مورد بحث ارائه دهیم.

همچنین رخداد شیرین و مبارکی که در حین آماده نمودن این شماره به وقوع پیوست، ازدواج سردبیر دلسوز، پرکار و دوست داشتنی نشریه بود. ضمن تقدیم صمیمانه ترین شادباش­ها به سید محمد حسینی عزیز و همسر محترم­شان،آرزوی شکفتن غنچه­های خوشبختی و پا گرفتن زندگی پر از موفقیت و سعادت را برای­شان داریم.

مثل همیشه منتظر نقدها و نظرات­تان هستیم...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد